مفاجأة في انتخابات الزمالك.. وعمرو آديب: ميحصلش كده أبدا

انتخابات الزمالك

أكدت  اللجنة المشرفة على انتخابات نادي الزمالك عن حضور 47395 عضو للجمعية العمومية،وأسفرت نتيجة فرز الأصوات عن 37935 صحيحا، والأصوات الباطلة 9402

وشهدت الانتخابات أكثر حضور في الجمعيات العمومية للقلعة البيضاء، وأسفرت نتائج فرز الأصوات عن فوز قائمة مرتضى منصور بالكامل، ليكون تشكيل المجلس كالتالي:

المستشار مرتضى منصور رئيسا بعدد أصوات 21109

اللواء مصطفى هدهود نائبا للرئيس 18824

خالد لطيف أمينا للصندوق 20852

الأعضاء فوق السن

جمال عبد الحميد 19775

أحمد مرتضي منصور 18512

علاء الدين ناجي 14813

اللواء علاء مقلد 17990

مريم نصحي 16750

سليمان وهدان 15546

الأعضاء تحت السن

بسنت سيد جوهر 23146

محمود طه 16183

احمد دعبس 17320

وكان عمرو أديب قد صاح على الهواء بسبب انتخابات الزمالك، بسبب ما شهده نادي الزمالك  أثناء الانتخابات، وحضور الجمعية العمومية.

وقال أديب في برنامجه “الحكاية” عبر شاشة “إم بي سي مصر”: “إيه المعضلة في الموضوع، شوفنا انتخابات تانية زي الفل، والدنيا ملهاش أي حس، هو فيه إيه علشان نتخانق عليه”.

وقال عمرو آديب  والمعروف بحبه الشديد للقلعة البيضاء، أنه من المفترض أن الزمالك جماهير الصفوة، وأن ما حدث في الانتخابات لا ينم بأي حال من الأحوال على احترام المنافسين لبعضهم البعض.

وقال أديب بحزن شديد، أن المنافسة لم تكن حامية الوطيس لهذه الدرجة السافرة التي وصلت لها الجمعية العمومية من سب وقذف، وأنه لو هذه المنافسة في الانتخابات الرياضية بهذا الشكل يبقى “على الدنيا السلام”.

وأضاف: “إيه الحلاوة والبسبوسة والجاتوه في الموضوع علشان يحصل اللي حصل، ونسمع ألفاظ، وأنا هطلع وأنا هنزل، وكلام غير معقول على الإطلاق، مش عارفين نفتح الصوت حتى لا نرى كل هذه المهاترات”.

وتابع: “إنت لو تشوف الست اللي اتضربت وشكل الورق اللي في الأرض، إيه اللي بيحصل ده، ده شكل انتخابات، هيكسب اللي هيكسب إنما المنظر والله مش مشرف خالص، لا للرياضة، مصر متشيلش الكلام ده”.

وأكد مقدم البرامج، إلى أن نادي الزمالك “مش لاقي يآكل”، ومش قادر يقف على رجله سواء سليمان كسب أو مرتضى كسب، موضحاً أنه ليس مانشستر أو آرسنال، وأنه مليء بالأمور المغلوطة.

وتابع: “إوعى تقولي إن دول أعضاء نادي الزمالك، عمرنا ما شوفنا أعضاء بالشكل ده، شوفنا الجزيرة والأهلي والصيد وكل الأندية الأخرى كانت باشا وهانم والست المحترمة والأب والابن”.

وأوضح أديب، أن ما حدث اليوم هل يتيح انتخابات نزيهة؟ معرفش، وهل هي الفكرة إن اللي يكسب حاجة يآخدها حلال عليه بأي طريقة كانت؟!

 

error: الموقع محمي